Spyker adverteert met een grote advertentie voor de B6 Venator, een auto die nog niet eens bestaat. Victor Muller blijft nieuwe luchtspiegelingen tevoorschijn toveren, aldus Patrick Beijerbergen van de VEB.
De kost gaat voor de baat, moet Victor Muller gedacht hebben toen hij besloot
een paginagrote advertentie in de zaterdag-editie van The Financial Times te
laten plaatsen. ‘Let the hunt begin!’, staat er uitdagend boven een
afbeelding van de nieuwe B6 Venator, een
sportwagen waarmee Spyker de strijd aan wil gaan met de populaire
Porsche 911.
Venator betekent jager in het Latijn en nomen est omen, dat weet elke
classicus. De advertentie heeft vermoedelijk zo’n 130.000 euro gekost,
precies de nieuwprijs van de Porsche 911 Carrera waarop Spyker de jacht zegt
te openen.
Er werden in 2012 alleen al in Nederland meer dan 300 Porsches 911 verkocht,
aanzienlijk meer dan alle Spykers die er (wereldwijd) ooit onder Muller
werden verkocht.
Adverteren met conceptcar
Die markt is dus een aantrekkelijk jachtgebied, maar het is misschien wel wat
voorbarig, zo’n paginagrote advertentie voor een auto die nog niet eens
bestaat. De Spyker B6 Venator is namelijk niet meer dan een ‘concept car’,
een model dat nog in productie moet worden genomen. Volgens de planning moet
dat begin 2014 gaan gebeuren. En wie Spyker al een tijdje volgt, weet dat
dit waarschijnlijk niet gaat lukken.
De kost loopt hier wel erg ver voor de baat uit. Voor deze advertentie is
alvast de fictieve opbrengst van de eerste Spyker Venator uitgegeven, een
auto die zelf ook nog maar een luchtspiegeling is. Dat is echter geen
probleem voor Victor Muller, want het eerste gewin is natuurlijk
kattengespin, ook zo’n Oudhollandse uitdrukking die Muller op het lijf
geschreven is.
Spyker: beleggers wachten op gewin
Dat beleggers in Spyker al sinds de beursgang in 2004 op hun eerste gewin
wachten is voor Muller bijzaak. Hij blijft nieuwe luchtspiegelingen
tevoorschijn toveren.
Gelukkig voor de beleggers die dit doorzien en dus short zitten in Spyker
werden begin dit jaar honderd oude aandelen ter waarde van drie cent
samengevoegd tot één nieuwe van drie euro. Hierdoor kon de spread tussen
bieden en laten weer kleiner (3 om 4 cent handelt niet lekker) en dus kan de
koers weer verder omlaag.
Dalen, omlaag gaan en naar beneden komen, dat is het enige waar het aandeel
Spyker wel goed in is. Nomen est omen. Misschien moet voor het volgende
tekentafelmodel in plaats van jager het woord ‘lager’ eens in het
visserslatijn van Victor Muller worden vertaald. Het scheelt maar één
letter.
Patrick Beijersbergen is verbonden aan de Vereniging
van Effectenbezitters (VEB) en auteur van de boeken 'Beleggen Kun
je Zelf' en ‘Wat en Hoe met Geld’.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl